FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren

Bokningar

Q: Kan jag byta till en annan tid eller simhall?
A: Det går bra att byta tid och simhall i mån av plats. Är du redan anmäld till någon av våra kurser måste du kontakta oss på info@slsgoteborg.se. Ska du anmäla dig till en ny grupp/nivå väljer du simhall och tid i vårt bokningssystem.

Q: Kan jag avboka min plats?
A: Ja du kan avboka din plats genom att kontakta oss på info@slsgoteborg.se. Om du redan betalt får du tillbaka pengar enligt våra bokningsregler och villkor. Läs mer i våra boknings- och betalningsvillkor.

Q: Platser är slut, hur ska jag göra?
A: Vi begränsas av de tider vi får hyra av simhallarna. Om platserna är slut för en grupp kan du testa en annan simhall eller boka en köplats. Har du köplats och någon i gruppen avbokar, tas köplatserna i turordning och du meddelas via mail.

Q: Vilken nivå ska jag anmäla mig till?
A: Om du anmäler dig första gången till någon av våra kurser/utbildningar är det viktigt att du kollar vilka förkunskapskrav som krävs för respektive grupp.

Fakturor och betalning

Q: Kan jag betala med kort?
A: Ja, du kan betala alla våra kurser med kort i vårt bokningssystem.

Q: Hur lång tid har jag på mig att betala fakturan?
A: Fakturan är vanligtvis på 10 dagar och på din faktura står förfallodatumet.

Q: Vad händer om jag inte hunnit betala fakturan i tid?
A: Om inte fakturan betalas i tid riskerar du att tappa din plats i gruppen du är anmäld till.

Q: Jag har inte fått någon faktura i mitt mejl
A: Du kan se alla dina fakturor i vårt bokningssystem under Mina bokningar. Det kan ta upp till en timma innan du får mailet med bekräftelsen och fakturan. Om du inte hittar den i din inkorg kontrollera så mailet med fakturan inte hamnat i din skräppostmapp. Om du fortfarande inte hittar fakturan kontakta oss snarast genom att maila info@slsgoteborg.se så hjälper vi dig.

Q: Får jag pengarna tillbaka om jag avbokar?
A: Om du avbokar en kurs kan du får återbetalning beroende på när du avbokar. Läs mer i våra boknings- och betalningsvillkor.

Simskola

Q: När bli jag simkunnig?
A: Enligt vår definition av simkunnighet ska du kunna falla i vattnet och få huvudet under vattenytan och därefter simma 200 meter bröstsim varav 50 meter ryggsim.

Q: Om jag inte kan delta på en lektion kan jag ta igen den en annan gång?
A: Nej det går inte att ta igen lektioner vid andra tillfällen. Om du behöver extra övning kan du gå någon av våra intensivkurser under loven. Du kan boka detta i vårt bokningssystem

Q: Behöver jag kontakta er om jag inte kan delta på en lektion?
A: Nej, du behöver inte kontakta oss om du inte kan vara med på en av lektionerna. Men du kan hjälpa oss genom att logga in på dina sidor, klicka på ‘Mina bokningar’ och klicka på ikonen med klockan. Här kan du markera vilka tillfällen du inte kan komma så vet instruktören det. Du hittar dina bokningar i vårt bokningssystem

Q: Får medföljaren var med i simhallen under lektionen?
A: Under första och sista tillfället får en medföljare vara med inne i simhallen under lektionen. Detta är en överenskommelse vi har med simhallarna. På din faktura står vilka kläder du måste ha när du vistas i simhallen. Övriga lektioner lämnar du och hämtar eleven på anvisad plats för de olika simhallarna (oftast utanför duschrummet). Läs mer om vad som gäller för respektive simhall.
Kom ihåg att det råder totalförbud mot fotografering och filmning inne i simhallarna.

Q: Vilken nivå ska jag anmäla mig till?
A: Om du anmäler dig första gången till någon av våra kurser/utbildningar är det viktigt att du kollar vilka förkunskapskrav som krävs för respektive grupp. Du kan läsa mer om våra olika grupper under flikarna ‘Simkunnighet’ och ‘Livräddning’. 

Q: Hur många år måste man vara för att gå i simskola?
A:
I vår simskola har vi introduktionskurser från 3 års ålder ända upp till vuxen ålder. 

Q: Varför lär ni ut bröstsim först?
A:
Det är det bästa simsättet att simma i kallt vatten, i Sverige har vi bara kallt vatten. Du har huvudet över vattnet och kontroll på omgivningen när du ska rädda någon. 

Q: Vart hittar jag telefonnummer till simläraren/instruktören?
A:
Våra simlärare och instruktörer har inga telefoner från oss och vi kan inte dela ut privata kontaktuppgifter. Du kan alltid kontakta våra teamledare som kan förmedla kontakten. teamledare@slsgoteborg.se 

Q: Varför går simläraren runt med en surfplatta?
A:
Våra instruktörer tar närvaro och gör bedömningar av alla elever digitalt. Det sparar både på miljön och är säkrare för dig som kund. Du kan se bedömningar under ‘Mina bokningar’ i vårt bokningssystem.

Utbildningar

Q: Hur gammal måste jag vara för att gå en utbildning?
A: Det är olika ålderskrav för våra olika utbildningar. Läs mer om respektive utbildning under fliken ‘Utbildningar’. 

Q: Krävs det några förkunskaper för att gå en utbildning?
A: För HLR och första hjälpen krävs inga förkunskaper. Poollivräddare och simlärare har förkunskapskrav som du kan läsa mer om under ‘Utbildningar’.  

Q: När måste fakturan vara betald?
A: Inför utbildningar (HLR, simlärare och poollivräddare) måste fakturan vara betald innan kursstart för att få delta på utbildningen. Du kan betala fakturan genom bankgirobetalning eller i vårt bokningssystem med kort. 

 

Regler och villkor

Q: Hur många tillfällen är en termin? 
A: Våra vanligaste terminskurser är 15 tillfällen. Vissa kurser kan vara längre eller kortare. När du bokar en kurs står det i informationen hur många tillfällen kursen är. 

Q: Får jag pengarna tillbaka om jag avbokar? 
A: Om du avbokar en kurs kan du få återbetalning beroende på när du avbokar. Du hittar återbetalningsregler i våra boknings- och betalningsvillkor

 

Ge en gåva med Swish: 123 370 04 16

Även en liten gåva kan ha en stor betydelse i vårt arbete om noll drunknade. Pengarna går dit behovet är som störst. Vill du att pengarna ska gå till ett specifikt område kan du välja det. Din gåva räddar liv!

Det går även bra att skicka bidrag till vårt bankgiro: 5112-4832