Vattensäkerhet sedan 1842

Vanliga frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi får in till oss. Du hittar dem under rubrikerna nedan eller så kan du använda sökrutan.

Kan jag byta till en annan tid eller simhall?

Det går bra att byta tid och simhall i mån av plats.

Är du redan anmäld till någon av våra kurser måste du kontakta oss på info@slsgoteborg.se

Ska du anmäla dig till en ny grupp/nivå väljer du simhall och tid i vårt bokningssystem.

Kan jag avboka min plats?

Ja du kan avboka din plats genom att kontakta oss på info@slsgoteborg.se

Om du redan betalt får du tillbaka pengar enligt våra bokningsregler och villkor

Platserna är slut, hur ska jag göra?

Vi begränsas av de tider vi får hyra av simhallarna.
Om platserna är slut för en grupp kan du testa en annan simhall eller boka en köplats.

Har du köplats och någon i gruppen avbokar, tas köplatserna i turordning och du meddelas via mail.

Vilken nivå ska jag anmäla mig till?

Om du anmäler dig första gången till någon av våra kurser/utbildningar är det viktigt att du kollar vilka förkunskapskrav som krävs för respektive grupp. Du kan läsa mer om våra olika grupper och kurser HÄR

Kan jag betala med kort?

Ja, du kan betala alla våra kurser med kort. Du gör det i vårt bokningssystem

Hur lång tid har jag på mig att betala fakturan?

Fakturan är vanligtvis på 10 dagar, på din faktura står förfallodatumet.

Vad händer om jag inte hunnit betalat fakturan i tid?

Om inte fakturan betalas i tid riskerar du att tappa din plats i gruppen du är anmäld till.

Jag har inte fått någon faktura i min mail

Du kan se alla din fakturor i vårt bokningssystem under Mina bokningar. Klicka HÄR för att komma till bokningssystemet.

Det kan ta upp till en timma innan du får mailet med bekräftelsen och fakturan. Om du inte hittar den i din inkorg kontrollera så mailet med fakturan inte hamnat i din skräppostmapp. Om du fortfarande inte hittar fakturan kontakta oss snarast genom att maila info@slsgoteborg.se så hjälper vi dig.

Får jag pengarna tillbaka om jag avbokar?

Om du avbokar en kurs kan du får återbetalning beroende på när du avbokar.

Du hittar återbetalningsreglerna i våra villkor HÄR

När blir jag simkunnig?

Enligt vår definition av simkunnighet ska du kunna falla i vattnet och få huvudet under vattenytan och därefter simma 200 meter bröstsim varav 50 meter ryggsim.

Om jag inte kan delta på en lektion kan jag få ta igen den en annan gång?

Nej det går inte att ta igen lektioner vid andra tillfällen. Om du behöver extra övning kan du gå någon av våra intensivkurser under loven.
Du kan boka dig HÄR

Behöver jag kontakta er om jag inte kan delta på en av lektionerna?

Nej, du behöver inte kontakta oss om du inte kan vara med på en av lektionerna. Men du kan hjälpa oss genom att logga in på dina sidor, klicka på mina bokningar och klicka på ikonen med klockan. Här kan du markera vilka tillfällen du inte kan komma så vet instruktören det. Du hittar dina bokningar HÄR

Får föräldrarna vara med i simhallen under lektionerna?

Under första och sista tillfället får en förälder vara med inne i simhallen under lektionen. Detta är en överenskommelse vi har med simhallarna. På din faktura står vilka kläder du måste ha när du vistas i simhallen.  Övriga lektioner lämnar du och hämtar ditt barn på anvisad plats för de olika simhallarna (oftast utanför duschrummet). Du kan läsa mer om vad som gäller för respektive simhall HÄR.
Kom ihåg att det råder totalförbud mot fotografering och filmning inne i simhallarna.

Vilken nivå ska jag anmäla mig till?

Om du anmäler dig första gången till någon av våra kurser/utbildningar är det viktigt att du kollar vilka förkunskapskrav som krävs för respektive grupp. Du kan läsa mer om våra olika grupper och kurser HÄR

Hur många år måste man vara för att gå i simskola?

I vår simskola har vi introduktionskurser från 3 års ålder ända upp till vuxen ålder. Du kan läsa mer om våra olika grupper och kurser HÄR

Varför lär ni ut bröstsim först?

Bröstsim är det säkraste simsättet. Du har huvudet över vattnet och kontroll på omgivningen. Det är även det bästa simsättet att simma i kallt vatten och när du ska rädda någon annan. Läs mer om vår pedagogik HÄR

Vart hittar jag telefonummer till simläraren/instruktören?

Våra simlärare och instruktörer har inga telefoner från oss och vi kan inte dela ut privata kontaktuppgifter.
Du kan alltid kontakta våra teamledare för baden som kan förmedla kontakten. Du hittar våra kontaktuppgifter HÄR

Varför går simläraren runt med en surfplatta?

Våra instruktörer tar närvaro och gör bedömningar av alla elever digitalt.

Det sparar både på miljön och är säkrare för dig som kund. Du kan se bedömningar under Mina bokningar i vårt bokningssystem HÄR.

Hur gammal måste jag vara för att gå en utbildning?

Det är olika ålderskrav för våra olika utbildningar. Lär mer om respektive utbildning HÄR

Krävs det några förkunskaper för att gå en utbildning?

För HLR och första hjälpen kurserna krävs inga förkunskaper. Poollivräddare och simlärare har förkunskapskrav som du kan läsa mer om HÄR

När måste fakturan vara betald?

Inför utbildningar (HLR, Simlärare och Poolivräddare) måste fakturan vara betald innan kursstart för att få delta på utbildningen. Du kan betala fakturan genom bankgirobetalning eller i vårt bokningssystem med kort.

Hur många tillfällen är en termin?

Våra vanligaste terminskurser är 15 tillfällen. Vissa kurser kan vara längre eller kortare.
När du bokar en kurs står det i informationen om hur många tillfällen kursen är.

Får jag pengarna tillbaka om jag avbokar?

Om du avbokar en kurs kan du får återbetalning beroende på när du avbokar.

Du hittar återbetalningsreglerna i våra villkor HÄR